ترجمه اصطلاحات ادبیات
تاریخ علوم دوره اسلامی به انگلیسی
history of Islamic scienceتمدن اسلامی به انگلیسی
Islamic civilizationارسطو به انگلیسی
Aristotleرویکرد تجربیه به انگلیسی
empirical approachتجربه¬گرایی به انگلیسی
empiricismنظام عقلیِ به انگلیسی
rational systemمشاهده ی غیرفعال به انگلیسی
passive observationقیاس به انگلیسی
deductionاستقراء به انگلیسی
induction
ارسطو به انگلیسی
Aristotleرویکرد تجربیه به انگلیسی
empirical approachتجربه¬گرایی به انگلیسی
empiricismنظام عقلیِ به انگلیسی
rational systemمشاهده ی غیرفعال به انگلیسی
passive observationقیاس به انگلیسی
deductionاستقراء به انگلیسی
induction
تجربه¬گرایی به انگلیسی
empiricismنظام عقلیِ به انگلیسی
rational systemمشاهده ی غیرفعال به انگلیسی
passive observationقیاس به انگلیسی
deductionاستقراء به انگلیسی
induction
مشاهده ی غیرفعال به انگلیسی
passive observationقیاس به انگلیسی
deductionاستقراء به انگلیسی
induction
استقراء به انگلیسی
induction
تاریخ علوم دوره اسلامی
در بررسی تاریخ علوم دوره اسلامی به رویکردی خاص در آثار برخی از دانشمندان دوره¬ی اسلامی، همچون رازی، ابن¬هیثم، بیرونی و خازنی برمی¬خوریم که شباهت¬هایی هرچند اندک با تجربه¬گرایی مدرن دارد. این افراد که در دوره کوتاهی به فاصله 300 سال از نیمه¬ی قرن سوم تا نیمه¬ی قرن ششم هجری و تقریبا همزمان با عصر طلاییِ تمدن اسلامی می¬زیستند، غالبا در آثار خود به نقد آثار پیشینیان و به¬ویژه ارسطو پرداخته و در صورت عدم همخوانی نظراتِ پیشینیان با تجربیات آنان، از رد این نظرات ابایی نداشتند. در این پژوهش روش علمی متفاوت این دانشمندان با سیر کلی جریان علم در تمدن اسلامی، «رویکرد تجربی» خوانده می¬شود. «رویکردِ تجربی» متفاوت با «تجربه¬گرایی» و به معنای نگاهی خاص در فعالیت¬های علمی در نظر گرفته شده که می¬توان پیشینه آن را با کمی اغماض تا دوره یونانی بسط داد. این رویکرد را می¬توان به معنای استفاده از مشاهده و تجربه¬ی شخصی (در برابر پیروی کورکورانه از یک نظام عقلیِ به¬هم-پیوسته)، آزمایش (در برابر مشاهده¬ی غیرفعال) و استقراء (در برابر قیاس) در فعالیت¬های علمی تعریف کرد. گفتنی است که اتخاذ این رویکرد در فعالیت¬های علمی منافاتی با پیروی از برخی پارادایم¬های نظامِ ارسطویی و حتی اعتقاد به متافیزیک ندارد. رویکرد تجربی، با تعریفی که از آن ارائه شد، به زعم نگارنده یک جریان نسبتاً مغفول و ناشناخته در تاریخ علوم دوره اسلامی است و دانشمندان دارای رویکرد مذکور نیز آن¬گونه که واقعا می¬اندیشیدند¬ و به جهان نگاه می¬کردند، شناخته نشده¬اند. در این پژوهش علاوه بر بررسی تاریخی رویکرد تجربی در تمدن اسلامی و تبیین اصول و روش¬های آن، نگارنده بر آن است که با انتخاب بیرونی به عنوان نماینده دانشمندان دارای رویکرد تجربی، و بررسی آثار وی «از نگاه خودش»، کیفیت رویکردِ تجربی را در آثار و جایگاه «تجربه»، «عقل» و «ایمان» را در ساختار تفکر او مشخص نماید





برای مطالعه بیشتر در مورد نگارش آکادمیک و نکات مهم به کانال تلگرامی ما مراجعه کنید.








نظرات و سوالات:
نظرات و پرسشهای قبلی