ترجمه اصطلاحات روانشناسی
عوامل رفتاری به انگلیسی
behavioral factorsآموزش بهداشت به انگلیسی
health educationرفتار سالم به انگلیسی
healthy behaviorخود مراقبتی به انگلیسی
self careمدل پرسید به انگلیسی
PRECEDE modelمداخله به انگلیسی
interventionسلسله مراتب به انگلیسی
hierarchyتشخیص اجتماعی به انگلیسی
social diagnosis
رفتار سالم به انگلیسی
healthy behaviorخود مراقبتی به انگلیسی
self careمدل پرسید به انگلیسی
PRECEDE modelمداخله به انگلیسی
interventionسلسله مراتب به انگلیسی
hierarchyتشخیص اجتماعی به انگلیسی
social diagnosis
مدل پرسید به انگلیسی
PRECEDE modelمداخله به انگلیسی
interventionسلسله مراتب به انگلیسی
hierarchyتشخیص اجتماعی به انگلیسی
social diagnosis
سلسله مراتب به انگلیسی
hierarchyتشخیص اجتماعی به انگلیسی
social diagnosis
چارچوب پرسید
خطراتی که سلامتی را تهدید می کنند امروزه به طور عمده به دلیل عوامل رفتاری رخ می دهند و آموزش بهداشت می تواند باعث تغییر این رفتارها در سطح فرد شده و حتی موجب ارتقاء رفتارهای سالم در جامعه و تغییر اجتماعی شود. این تغییر رفتار خود در کاهش بسیاری از بیماری ها و آسیب ها می تواند موثر باشد. اثربخشی برنامه های آموزش به مقدار زیادی به استفاده صحیح از تئوری ها بستگی دارد. برای ایجاد، حفظ و ارتقاء رفتارهای خودمراقبتی و با توجه به پیچیدگی این رفتارها لازم است از تئوری ها یا مدل های آموزش در این زمینه استفاده شود. تئوري ها ابزارهای ارزشمندی برای حل بسياری از مشکلات محسوب می شوند. آن ها می توانند به پيش بينی پيامدهای مداخلات کمک کنند و به عنوان مبنايی برای پژوهش و تنظيم فرضيه ها، ارزيابی نيازها، رويکردهای مداخله ای و برنامه ريزی، پيش بينی نتايج مداخلات و شيوه های تحقيق باشند. تئوری، فهم روشنی از استراتژی ها و اهداف مداخله ای را پيش رو قرار می دهد. چهارچوب PRECEDE توسعه مداخله را به عنوان فرایندی منظم تعریف می کند که شامل تشخیص اجتماعی، رفتاری، سازمانی و اجرایی است که به شناسایی مشکلات بهداشتی و عوامل تعیین کننده آنها در کل مجموعه گامهای تشخیصی می پردازد. این عوامل به صورت سلسله مراتب وجود دارند و فرایند منطقی مداخله را دیکته می کنند. اول، نیاز است که سطح کافی از انگیزه وجود داشته باشد. دوم، تغییر بایستی ممکن باشد و سوم تغییر مثبت در رفتار بایستی تقویت شود. در نهایت، وضعیت دموگرافیک و اقتصادی-اجتماعی قابل تغییر در مراقبت اولیه نیز بایستی شناسایی شود. این مدل از جمله مدل های برنامه ریزی در آموزش می باشد که در کار آزمایی ها به طور موفقیت آمیزی عمل نموده است. هدف نهایی مداخلات براساس الگوی پرسید، بهبود کیفیت زندگی می باشد. اين الگو از نتايج نهايي (علت ها) شروع مي شود و طي مراحل متوالي و مستمر طراحي، اجرا و ارزشيابي پيش مي رود. اين الگو نشان مي دهد كه چگونه تشخيص اجتماعي، همه گيرشناسي و رفتارها به درك روشني از نيازها، مشكلات و تمايلات افراد جامعه منجر مي شود و علل آن دسته از عوامل رفتاري كه ارتباط تنگاتنگی با سلامت دارند را نيز بررسي مي كند.





برای مطالعه بیشتر در مورد نگارش آکادمیک و نکات مهم به کانال تلگرامی ما مراجعه کنید.








نظرات و سوالات:
نظرات و پرسشهای قبلی