ترجمه اصطلاحات مقالات کیفی
عوامل سازمانی به انگلیسی
organizational factors
درک پرستاران مراقبت ویژه از عوامل مرتبط با رخداد خطا
عوامل مرتبط با سازمان یکی از مفاهیم اصلی که بر اساس تجربۀ مشارکتکنندگان میتوانست با رخداد خطا مرتبط باشد، عوامل مرتبط با سازمان بود. درک پرستاران از عوامل مرتبط با سازمان نشاندهندۀ این موضوع است که عواملی چون آموزشیبودن سازمان، تخصصینبودن سازمان، کمبود نیروی پرستار، افزایش تعداد شیفت، زیادبودن تعداد مراجعهکنندگان، افزایش حجم کار و نیز نبود برنامۀ مدون آموزشی از سوی سازمان ممکن است زمینهساز بروز خطا باشند. این عوامل در زیرطبقاتِ مدیریت سازمان، ویژگی سازمان و سازمان یاددهنده جای گرفتهاند. مدیریت سازمان: از جملۀ طبقات مهمی است که اکثر واحدهای موردپژوهش در بیان تجربۀ خود از علت خطای پرستاری به آن اشاره میکردند. بسیاری از مشارکتکنندگان اشاره میکردند که کمبود تعداد پرستار و گذراندن شیفتهای پشتسرهم موجب افزایش مشکلات جسمی و کاهش توانایی و دقت در انجام مراقبت میشود که افزایش خطا را در پی دارد. یکی از مشارکتکنندگان بیان کرد: «بهنظر من، یک عامل خطا شیفتهای واقعاً فشرده و سنگین هست. مثلاً من الان هجده ساعته هستم. دیروز هم عصر و شب بودم. در حالی که نیروی آیسییو نباید اینطوری باشه. نمیتوان بر اساس اون شرایط ایدئال از مریض مراقبت کرد و خطاها افزایش پیدا میکنه» (P8). ویژگی سازمان: اکثر مشارکتکنندگان بیان کردند ویژگیهای سازمان از جمله آموزشیبودن، جنرالبودن، استفاده از نیروهای طرحی و تازهکار در ICU ممکن است در رخداد خطا مؤثر باشد. بر اساس درک آنها، آموزشیبودن سازمان موجب میشود دانشجویان از ردههای مختلف درمانی، مشغول گذراندن دورههای مختلف آموزشی باشند و نیروهای طرح تعهد بهجای نیروی موردنیاز در بخش ICU به کار گماشته شوند؛ در حالی که هنوز دانش و تجربۀ کافی مراقبت و درمان را کسب نکردهاند. بنابراین احتمال خطا در آنها افزایش مییابد. مشارکتکنندهای در این زمینه گفت: «بیمارستانهای دولتی چون حالت آموزشی داره، با دانشجو کار میکنی. اینا احتمال خطاش خیلی زیاده. یک سری هم که حالا طرحیاند و تازه شروع کردند، کسی که میاد طرحی باشه، حالا آشنایی نداره، وارینت نشده،(Orient) احتمال خطاش خیلی زیاده. خطاهای دارویی و هر نوع خطایی که منجر به مرگم شده باشه، ما داشتیم» (P7). سازمان یاددهنده: مفهوم دیگری که بر اساس تجارب مشارکتکنندگان ممکن است زمینهساز خطا شود، بیتوجهی سازمان به ارائۀ راهکارها و اقداماتی است که باید بهمنظور افزایش مهارت و دانش کارکنان خود در زمینۀ مراقبت انجام دهد. بنابراین از نظر مشارکتکنندگان، عواملی مانند کمبود آموزش ضمنخدمت، نبود آموزش مبتنی بر شواهد در سازمان و نبود نظام آموزش مدون ممکن است زمینهساز رخداد خطا باشد.





برای مطالعه بیشتر در مورد نگارش آکادمیک و نکات مهم به کانال تلگرامی ما مراجعه کنید.








نظرات و سوالات:
نظرات و پرسشهای قبلی