ترجمه اصطلاحات روایابی
یاد گیری به انگلیسی
learningیاددهی به انگلیسی
teachingپرسشنامه به انگلیسی
questionnaireتفکر انتقادی به انگلیسی
critical thinkingروانسنجی به انگلیسی
measuring validity
پرسشنامه به انگلیسی
questionnaireتفکر انتقادی به انگلیسی
critical thinkingروانسنجی به انگلیسی
measuring validity
روانسنجی به انگلیسی
measuring validity
روایایی ابزار تجربه یادگیری-یاددهی
بررسی مداوم روش ها و فرایندهای مرتبط با تقویت و توسعه یادگیری در دانشجویان، از اقدامات مهمی است که موسسات آموزشی و دانشگاهها همواره در این زمینه تحقیقاتی فراوانی انجام می دهند(1, 2). مهمترین بخش این بررسی استفاده از بازخورد دانشجویان در رابطه با فرایندهای یادگیری و یاددهی است(3). در بسیاری از مطالعات اهمیت تمرکز بر ارتباط یادگیری دانشجویان با تجارب آنان در محیط یاددهی و یادگیری مورد تاکید قرار گرفته است(1). ارزیابی تجارب یاددهی-یادگیری می تواند یکی از روشهای موثر در توسعه یادگیری دانشجویان بوده و در این راستا استفاده از اطلاعات آنان بسیار تاثیر گذار است(4). علاوه بر آن، اجزا محیط یاددهی و یادگیری(5) مانند استاد، محیط عاطفی، خصوصیات فردی دانشجویان(6)، تعاملات عاطفی استاد و دانشجویان (7)، تجارب یاددهی و یادگیری دانشجویان و همچنین بازخورد آنان(1) عوامل مهمی هستندکه می توانند با برنامه ریزی و هماهنگی مناسب در راستای ارتقاء کفیت آموزش اثر گذار باشند(2). در همین رابطه مطالعات مختلفی در رشته های گوناگون انجام شده است(4, 7, 8). Netshifhefhe و همکاران معتقدند که ارتقاء کیفیت فرایند یاددهی یادگیری و تدوین تضمین کیفیت تدریس و فرایندها و مراحل یادگیری برای اطمینان از تولید دانش آموختگان مرتبط و مفید از اهمیت زیادی برخوردار است(9). Sequeira بیان می کند دانش و مهارت معلمان در تعامل با فراگیران ساخته می شود در این راستا تعامل موثر معلم و فراگیری و کسب باز خوردهای مناسب از سوی فراگیران در فرایند یاددهی یادگیری عامل مهمی در شکل گیری دانش و مهارت معلمان می باشد(10). با توجه به مطالب ارائه شده می توان بیان نمود که محیط حاکم بر آموزش، عامل تعیین کننده ای در ایجاد انگیزه برای یادگیری است زیرا تقویت رفتارهای مثبت در جهت یادگیری باعث پیشرفت تحصیلی می شود(11). بنابران با ارزیابی تجارب دانشجویان از محیط یادگیری و بخصوص تجارب آنان از فرایند یاددهی و یادگیری می توان اطلاعات مناسبی را در راستای برنامه ریزی مناسب به منظور توسعه و تقویت روش های آموزشی بدست آورد(12). جهت ارزیابی بازخورد و تجارب دانشجویان از محیط یادگیری و بخصوص فرایندهای یادهی یادگیری ابزارهایی در مطالعات مختلف بکار گرفته شده است.(1, 13, 14). یکی از این ابزارها، پرسشنامه تجارب یاددهی- یادگیری Entwistle و همکاران در سال 2003 است که اولین بار در به زبان انگلیسی معرفی شد(12). این پرسشنامه توسط Parpala و همکاران در سال 2013 در کشور فنلاند توسعه داده شده و بعنوان پرسشنامه تعدیل یافته و در قالب دو پرسشنامه معرفی شد(1). در نهایت این پرسشنامه در سال 2007 نیز توسط Utriainenو همکاران تعدیل گردید و دارای سه حیطه محیط یاددهی- یادگیری، رویکرد دانشجویان در یادگیری و تفکر انتقادی می باشد و جمعا 33 آیتم دارد(14). لذا با توجه به اینکه در رابطه با بررسی تجارب یاددهی و یادگیری در ایران پرسشنامه روا و پایایی وجود ندارد. در این پژوهش پرسشنامه Utriainenکه شامل 33سئوال می باشد و تجارب یاددهی و یادگیری را ارزیابی می کند مورد استفاده قرار گرفت. لذا هدف کلی از این پژوهش به دست آوردن روایی و پایایی پرسش نامه تجارب یاددهی و یادگیری در دانشجویان پرستاری است که با ترجمه وروانسنجی آن می توان امیدوار بود ابزار پایا و روایی برای سنجش تجارب یاددهی- یادگیری دانشجویان پرستاری ارائه گردد.





برای مطالعه بیشتر در مورد نگارش آکادمیک و نکات مهم به کانال تلگرامی ما مراجعه کنید.








نظرات و سوالات:
نظرات و پرسشهای قبلی